Op avontuur in Bolivia! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu Op avontuur in Bolivia! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Bolivia!

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2015 | Bolivia, Cochabamba

Vandaag ben ik precies een week onderweg; een goed moment om een eerste verslag te schrijven!

Vorige week kwam ik aan in Santa Cruz, de rijkste stad van Bolivia. En hoewel Santa Cruz niet bekend staat om de stad met de meeste bezienswaardigheden van Bolivia (eigenlijk één van de minste) was het wel een prettige plek om te beginnen. Het rondstruinen in stad die totaal anders is dan je gewend ben is op zichzelf al een ervaring.

Ik kwam vroeg in de ochtend aan (5.15 Bolivia tijd, 11.15 Nederlandse) dus de stad sliep nog. In een taxi reed ik naar de hostel die ik geboekt had en dacht bij mijzelf "wat een lekker rustige stad." Het was ook een prachtig plaatje; opkomende rode zon boven een Spaans aandoende stad waar alles net wakker begon te worden. Een paar uur later nadat ik mijn spulletjes gedropt had in de hostel had ik echter een iets ander beeld van de stad. De Bolivianen waren nu wakker en alles en iedereen reed door elkaar heen. Nu is chaotisch een iets te sterk woord er voor, maar het verkeer in Nederland is er niets bij!

Gewapend met een kaart van de stad ben ik naar het centrale plaza "plaza de 24 septiembre" gelopen voor een kleine verkenning. Mooi pleintje met een mooie cathedral eraan. Kopje koffie gedronken met een croissant met soort caramel (caramel con leche) wat erg lekker was en ben terug naar mijn hostel gegaan.

In het hostel bleek ik een soort van privé kamer te hebben! Ik zat weliswaar in een dorm voor 8 personen, maar ik was de enige die er op dat moment sliep! Op zich lekker rustig, maar wel een beetje eenzaam. (Gelukkig kwamen er daarna wel mensen bij). Volgens de hostelbaas was dat omdat het nu laagseizoen is. Echter over twee weken zit het helemaal vol in Santa Cruz, papa Francesco komt dan op bezoek, of te wel Paus Franciscus. Dan zit alles en iedereen volgeboekt in Santa Cruz. Dat is ook te zien aan de posters, advertenties, t-shirts, etc. hier. "Con papa Francesco 2015!" Heb zelf nu ook een papa Francesco pet om in de toon te vallen.

Verder heb ik Santa Cruz niet bijzonder veel beleefd. Beetje rondgehangen met een fransman en een Australiër van het hostel (Alex en Alec). Beetje rondgedwaald en in de reismood gekomen. Wat losse dingetjes om te onthouden (ook voor mijzelf) over Santa Cruz:
1. Bolivianen zijn straatvoetballers die mij redelijk konden dollen, maar een pass afleveren ho maar!
2. De kathedraal heet "San Lorenzo", de Spaanse tegenhanger van de Heemskerkse "Sint Laurentius"
3. Na 2 dagen had ik al mijn reisboekje ergens laten liggen, dus nu ben ik op zoek naar vervanging. Tot die tijd: leve de eBook!
4. Net als in Azië komen hier studenten op je aflopen om Engels mee te oefenen. Ik kon mijn gebrekkige Spaans toen een beetje oefenen. (Spaans cursus was handig geweest!)
5. Rubén is een populaire naam hier, overal hangen poster en schilderingen waar beweerd wordt dat ik Gobernador moet worden (of al ben)

Na Santa Cruz ben ik met de bus vertrokken naar Concepcion. Na een busrit van 6 uur, die vrij aangenaam was, werd ik afgezet bij een stoffig rood landweggetje. In de veronderstelling dat er misschien iets niet helemaal goed was gegaan, riep ik in mijn beste Spaans naar een voorbijkomende fietser "voy a cathedral, eeeeh plaza, eeeeh concepcion!" Die maakte mij vervolgens duidelijk dat ik gewoon de weg moest volgen, dan naar links en dat ik er dan zou komen. En wat bleek gelukkig, ik zat wel degelijk in het juiste dorpje.

Concepcion is één van de zogenaamde jesuitendorpen hier; dorpjes waar de jesuiten naar toe zijn gekomen om te helpen bekeren, te helpen bouwen aan het dorp en een kerk te stichten. Best leuk om daar rond te schuimen, beetje de kerk te kijken en lekker wat aan het centrale plein te eten. Ik kreeg wel al snel het idee dat ik de enige toerist in het dorp was, wat ook wel bleek uit de hotelkeuze. Er was een redelijk mooie hotel die vrij prijzig was, en een budget optie met kleine, vrij donkere kamers. Ik koos voor de budget en was al lezend in slaap gevallen.

Het wakker worden verliep iets minder prettig, zonder al te veel in details te treden was het eten van de vorige dag (vermoedelijk) niet helemaal goed gevallen en kwam het er aan beide kanten veelvuldig uit. Na twee uur ellende in het badkamerhokje besloot ik toch maar dat het beter was om uit het kleine dorpje te vertrekken. Dus enigszins opgelapt door een cocktail van loperamide, anti-histaminicum, paracetamol en ORS liep ik naar de main road om een ritje naar San José te regelen. Na wat geharrewar begreep ik (denk ik) dat er misschien een minibusje over 4 uurtjes die kant op zou gaan. Omdat ik niet helemaal in de stemming was om zo lang te wachten, ben ik weer terug op de bus naar Santa Cruz gestapt, terug naar mijn vertrouwde hostel daar om daar bij te komen.

De volgende dag heb ik wat rondgelopen in het park om later op de dag de nachtbus naar Cochabamba te nemen. Dat is dan waar ik nu ben. Cochabamba ligt wat hoger in de bergen en dat is ook wel te merken. 'S ochtends en 's nachts ijskoud en overdag wordt het dan 30 graden. Ik lijk ook wat sneller buiten adem (en geef daarvan de zuurstofgehalte de schuld). Leuke stad met lekker eten zoals empanadas, quesedillas, gekke gefrituurde maïskoeken onder andere. Qua bezichtigingen is hier ook een grote Jezus beeld op een berg (zoals in Rio) en een wat mooie kloosters/kerkjes. Tot nu toe vind ik het in ieder geval een leukere stad dan Santa Cruz, maar dat heeft ook wel te maken met de goddelijke matrassen in het hostel hier. Uitgebreider verslag volgt wel, ik ga nu eerst mijn biertje opdrinken en daarna wat te eten zoeken!

P.s. Overmorgen vlieg ik (vind dat ik dat verdiend heb) naar Sucre waar ik mijn verjaardag denk ik ga vieren. Daarna zal ik wel ergens een nieuw verslag schrijven. Foto's volgens als ik een pc heb!

  • 02 Juli 2015 - 10:07

    Hilly:

    Hoi Ruben,

    Klinkt weer heel goed allemaal. Geniet ervan en een fijne verjaardag waar je dan ook bent.

    gr Hilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2015

Alweer halverwege!

29 Juni 2015

Op avontuur in Bolivia!

25 Juni 2014

en dat was het dan

11 Juni 2014

Beijing Baby

04 Juni 2014

Toch nog een reisverslag!?

Actief sinds 04 Juni 2014
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 2123

Voorgaande reizen:

04 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: