Beijing Baby - Reisverslag uit Huangpu, China van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu Beijing Baby - Reisverslag uit Huangpu, China van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu

Beijing Baby

Blijf op de hoogte en volg

11 Juni 2014 | China, Huangpu

Ik ben nu een paar dagen in Shanghai, Beijing alweer achter de rug. Maar Beijing was echt een leuke stad! Ik was met de nachttrein van Xi'an gegaan en vervolgens nam ik de metro naar de buurt van het hostel wat ik geboekt had. Na even goed verdwaald te zijn was er een lief oud dametje die mij wel wilde uitleggen waar het hostel was. Met veel gebaren en mijn vertaalboekje Chinees uiteindelijk toch gevonden. Het hostel was een gezellig hostel in een van de hutongs. Hutongs moet je zien als een soort volksbuurtje, dus er was veel leven in de brouwerij.

Na aankomst en even bijkomen ben in op pad gegaan naar het Tian'men plein. De dag ervoor was het 25-jarige jubileum van de protesten (foto van de student die voor een tank staat). Omdat de overheid bang was voor een herdenking was er erg veel beveiliging. Ik moest 3x mijn paspoort laten zien en moest mijn tas uitpakken (zat gelukkig niet veel in, maar toch). Het plein zelf was vooral groot en omringd met communistische bouwwerken. Aan de noordkant is de poort met een reusachtige foto van Mao te zien. Aan de zuidkant kon je Mao in het echt zien, opgebaard en al. Dit heb ik maar even gelaten, één dode wereldleider per vakantie is wel genoeg! (Ho Chi Minh in Hanoi).

Daarna door naar de verboden stad, het oude keizerlijk paleis. Een grote binnenplaats vol met een serie paleizen die eindigen in nog meer paleizen. De paleizen hebben ook nog de meest overdreven namen die vrij veel op elkaar lijken. Na een tijdje kreeg ik ook een soort deja vu gevoel van deze plek. Na de "palace of eternal spring" kom je bij de "palace of middle harmony" die weer gaat naar de "palace of suprème harmony" en dat gaat zo maar door. Niet dat ik mij verveelde hoor, het was gewoon veel, helemaal als je nog een beetje gaar bent van een treinreis. Dus ik was wel even toe aan een biertje.

Terug in het hostel bleken mijn Duitse kamergenoot Marcus en mijn Franse kamergenoot Alex hadden daar ook wel zin in. So a German, a Frenchman and a Dutch/Englishman walk into a bar... There's a joke in there somewhere. Toch een leuke avond gehad!

Met een beetje een zwaar hoofd besloot ik de volgende dag een museumdagje te houden. Eerst de ancient observatory bekeken die vol was met allerlei aparte bronze apparaten. Helaas legden ze niet echt uit wat de apparaten precies deden. De uitleg in het Engels volgde meestal de strekking: "de Europeanen hebben dit en bedacht, maar de Chinezen hadden ook zoiets bedacht! Misschien zelfs eerder!" Zo de meeste uitlegjes hier, Chinese verheerlijking, maar af en toe komt het meer over als een soort minderwaardigheidscomplex. Daarna even naar de winkelstraat bekeken, de Kalverstraat valt daarbij in het niets. Echt belachelijk groot met elk denkbare winkel.

Dag daarna, de grote muur! Toen ik aankwam was ik beetje "underwhelmed". Ik weet niet precies waarom maar ik een gevoel van "yeah, that's a wall... But was I expecting?" Dus een beetje teleurgesteld begon ik aan de klim op de muur. Met het klimmen kwam echter wel waardering voor de muur. Op een gegeven moment stond ik op een hoge toren op een piek weg van de toeristen. Ik keek in de verte en je zag de muur door de bergen slingeren als een soort zo slang. Opeens besef je wel hoe idioot lang deze muur is, dat het wel degelijk iets heel bijzonders is. Van al het klimmen ook flink spierpijn gekregen, trap op en af 6km lang hakt erin, erg goed geslapen die nacht.

De dag daarna, tempel of heaven bezocht. Het is eigenlijk een tempelcomplex met meerdere tempels en altaren. Er omheen is er een mooi park waarin de Chinezen komen dansen, badmintonnen en relaxen. Op een gegeven moment liep ik ook over een marktje daar met alleen maar papiertjes in de kramen. Toen ik daar even rondliep begreep ik pas wat het voorstelde. Het was een soort Chineze datingprogramma! Op elk blaadje stond iets van Man/Vrouw, zo veel jaar oud, beroep zus en zo, x groot en y zwaar(!). Achter een blaadje een moeder of oma die een beetje blaadjeruil speelde. Apart fenomeen om het zacht te zeggen.

Dat was Beijing alweer voor mij, hoewel er volgens mij nog veel meer te zien is. Volgende keer Shanghai en daarna Nederland!

  • 20 Juni 2014 - 13:12

    Els Koopman:

    Hee Ruben, wat een indrukken zal jij moeten verwerken, wij zijn net terug van een " rondje" spanje, hebben ook weer veel gezien. Heel leuk dat je verhaaltje aan ons laat lezen dan reizen wij een stukje met je mee.
    Ik weet niet precies wanneer je thuis komt maar geniet nog van de tijd die je hebt en laat het aan ons horen wat je doet.
    Doe voorzichtig en geniet !!!!!
    Knuffel Els en Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Huangpu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2015

Alweer halverwege!

29 Juni 2015

Op avontuur in Bolivia!

25 Juni 2014

en dat was het dan

11 Juni 2014

Beijing Baby

04 Juni 2014

Toch nog een reisverslag!?

Actief sinds 04 Juni 2014
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 2113

Voorgaande reizen:

04 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: