en dat was het dan - Reisverslag uit Langeheit, Nederland van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu en dat was het dan - Reisverslag uit Langeheit, Nederland van Rubenderuiter - WaarBenJij.nu

en dat was het dan

25 Juni 2014 | Nederland, Langeheit

Had dit verslag al een tijd geleden getypt maar ik zie nu dat hij nooit gepost is, dus bij deze;

Ik sta in de check-in rij nu om terug te vliegen met de Russen naar Nederland. Zo lang het geen Tupolev toestel is moet dat wel goed gaan. De reden dat ik het nu kan typen is omdat de rij tergend langzaam gaat. Niemand hier heeft blijkbaar online ingecheckt en iedere Chinees hier lijkt wel te verhuizen, zo veel nemen ze mee. Dus het duurt allemaal vrij lang, ben gelukkig op tijd dus (voorlopig) geen stress.

Mijn laatste bestemming was Shanghai en een passender einde had deze reis misschien niet kunnen hebben. Een quasi Aziatisch Europese stad om alvast even te wennen aan Europa weer . DE site in Shanghai is toch wel de Bund, een boulevard langs de rivier met allemaal schitterende (relatief) oude gebouwen. Aan de overkant kan je dan Pudong zien. Pudong is de zakendistrict van Shanghai en staat vol met gigantische skyscrapers die in allemaal fantastische kleuren 's avonds verlicht worden. Erg mooi om te zien en later ook om tussen te lopen. In Pudong ben ik ook bovenin de Shanghai financial center geweest, met een misselijkmakende lift wordt je snel naar een bescheiden 500 meter hoogte gebracht waar je over de hele stad heen kan kijken.

In Shanghai vind je ook de zogeheten concessions. Dit is een wijk waar de koloniale machthebbers een soort van eigen basis in Shanghai mochten hebben. Ze mochten er wonen, winkels houden en zelf de regels bepalen. Mooi geregeld, maar de Fransen zouden de Fransen niet zijn als ze niet moeilijk erover zouden doen. Ze wilde niet in dezelfde wijk als de Britten zitten, dus zij moesten weer een aparte eigen Concession hebben. De dwarsheid van de Fransen betaalt zich ook wel uit hoor. De Franse Concession is een leuke knusse wijk om door te lopen, vol met hippe koffiewinkeltjes, boutiques en kunstgalerijen. Erg Frans eigenlijk.

Een andere sight in Shanghai zijn de YuYu gardens met bijbehorende bazaar. De gardens is een fraaie tuin in de stad die geheel volgens de Chinese filosofie is ingericht. Wat houdt dit in? Nou, veel rotspartijen, bruggetjes, zigzagpaden, paviljoentjes en vijvertjes. Qua versiering erg druk, maar om een of andere reden werkt het eigenlijk prima. In een heel klein tuintje kan je best veel ruimte creëeren zo. Buiten de tuin is de bazaar met allemaal oude chineze huizen die eigenlijk helemaal niet zo oud zijn. Het is vooral een toeristische trekpleister. Wel leuk is het oude theehuisje met een zigzagpad erheen. Het idee is dat boze geesten geen bochten kunnen maken dus een pad met veel bochten houdt de geesten tegen.

Shanghai is dus een erg moderne stad waar er goed valt rond te struinen. Om nog even een paar dingen te noemen: Er is een gigantische winkelstraat die de Kalverstraat doet verbleken. Een moderne kunstmuseum met hele bizarre exhibities (Google maar op uterusman) en (naar eigen zeggen) 's werelds spectaculairste aquarium. Allemaal een voor een leuk om te bezoeken. Enig nadeel is wel als je als Westerse man in je eentje loopt, verwacht om de 100 meter een "sexy massage, you pick lady" aangeboden te krijgen door allerlei ongure figuren. Beetje erg vervelend, ze kunnen namelijk erg opdringerig zijn hierin.

Dat dekt wel een beetje de "Shanghai experience". Ik zal vast iets vergeten zijn, maar gelukkig hebben we de foto's nog. Ik ben ook nu eindelijk bijna aan de buurt (uurtje verder). Dus, voor aanvullingen; kom mij maar opzoeken weer in Nederland ;)

Liefs, Ruben